Školní parlament Základní školy a Mateřské školy Strupčice, okres Chomutov

 

Poslanci: 

Zástupce 

IV. třídy: 

Anežka Kosová, Václav Komeda

Zástupce 

V.třídy: 

Štěpánka Netolická, Magdalena Lednová

Zástupce 

VI. A: 

Kateřina Hevierová, Matěj Skokan 

Zástupci 

VI. B:

Kristýna Wlazlová, Michal Juračka

Zástupci 

VII. třídy:

Ema Klainová, Adam Křelina

Zástupci 

VIII. třídy:

Roman Kučera, Jana Balíčková

Zástupci  

IX. třídy: 

Richard Řehoř, Štěpánka Dubová

  

Předseda parlamentu: Řehoř Richard

Místopředsedkyně: Dubová Štěpánka

                                                   

                                                        

Zápisy ze schůzí školního parlamentu

 

Stanovy parlamentu dětí Základní školy a Mateřské školy Strupčice

   

Preambule

My, žáci  Základní školy a Mateřské školy Strupčice se chceme aktivně podílet na vytváření programu naší školy, přicházet s vlastními náměty a připomínkami,  zvažovat návrhy žáků i pedagogů, zjišťovat rezervy a nedostatky a upozorňovat  na ně, pomáhat řešit problémy, navrhovat pořádání akcí pro žáky a pomáhat je organizovat.

  

Hlava I.

 § 1. Postavení školního parlamentu

a) Školní parlament je  organizace, založená na demokratických principech, tvořená demokraticky volenými členy.

b) Všechna zasedání školního parlamentu jsou veřejná.

 

§ 2. Cíle

a) Hájit zájmy dětí  v oblasti vzdělávání, sportu a kultury, aktivního využívání volného času.

b) Budovat zdravý pocit sounáležitosti se školou a obcí.

c) Vytvářet prostor pro diskusi dětí a mládeže.

 

§ 3. Členství ve školním parlamentu

a) Poslancem se může stát kdokoli bez ohledu na rasu, národnost, státní příslušnost či vyznání.

b) Poslanci jsou voleni od 4. třídy do 9. třídy.

c) Parlament tvoří maximálně 11 poslanců.

 

§ 4. Internetové stránky

a) Školní parlament má vlastní prostor na internetových stránkách, které jsou přístupné všem. Na těchto stránkách informuje o svých akcích, cílech, činnosti apod.

b) Na těchto stránkách se uvádí i seznam všech platných poslanců. Kontakty na poslance mohou být uvedeny pouze s jejich souhlasem.

c) Za správnost informací odpovídá správce stránek.

 

§ 5. Jednání školního parlamentu

Jednání školního parlamentu upravuje Jednací řád.  

 

Hlava II. 

Funkce a pravomoci

 

§ 6. Hierarchie a struktura školního parlamentu

a)   Parlament je jednokomorový

b)   Předsednictvo parlamentu tvoří předseda, první místopředseda a druhý místopředseda.

c)   Na jakoukoli funkci může kandidovat kterýkoliv řádný poslanec školního parlamentu.

d)   Volba probíhá podle daných pravidel (viz. Jednací řád)

e)   Každý poslanec může ze své funkce dobrovolně odstoupit.

f)   Odstoupí-li nebo je odvolán 1. místopředseda, na jeho místo automaticky postupuje 2. místopředseda a 2. místopředseda je volen nově.

g)  Předseda, místopředsedové a zapisovatel školního parlamentu mohou být z funkce     odvoláni zvláštním hlasováním. Aby byl předseda nebo místopředseda nebo zapisovatel odvolán, musí být pro tento návrh 2/3 přítomných poslanců. Dále musí být do této funkce navržen alespoň jeden jiný poslanec školního parlamentu. Pokud nejsou obě tyto podmínky splněny současně, nemůže být předseda nebo místopředseda nebo zapisovatel z funkce odvolán.

h)   Pokud se o uvolněný post uchází více poslanců, probíhá hlasování podle daných pravidel. (viz. §13. Volby a mandát).

 

§ 7. Koordinátor

a) Funkci koordinátora může vykonávat ředitel školy nebo výchovný poradce.

a) Koordinátor je povinen se zúčastnit každého zasedání školního parlamentu.

b) Koordinátor školního parlamentu by měl sloužit jako poradce a měl by vyjít vstříc předsedovi, stejně jako předseda by měl vyjít vstříc koordinátorovi a brát v potaz jeho rady a připomínky.

c) Koordinátor nemá při  hlasováních hlas.

 

§ 8. Předsednictvo

a) Připravuje program schůze školního parlamentu.

b) Pokud se kterýkoli člen předsednictva rozhodne opustit svou funkci, podá písemné ohlášení s uvedením důvodu předsedovi nebo koordinátorovi.

c) Pokud kterýkoli člen předsednictva opustí svou funkci z výše uvedených důvodů, následují volby podle § 13. Volby a mandát.

 

§ 9. Předseda

a) Předseda školního parlamentu musí být starší 12 let.

b) Řídí jednání parlamentu a předsednictva, zahajuje a končí schůzi.

c) Dává hlasovat o jednotlivých bodech.

d) Svou autoritou dohlíží nad klidným průběhem diskuse v mezích společenských pravidel.

e) Má přednostní právo přihlásit se do diskuse.

f) Vyhlašuje další schůzi školního parlamentu.

g) Má možnost vykázat kohokoli kromě členů školního parlamentu, pokud by rušil klidný průběh schůze.

h) Dává slovo hostům.

i) Seznamuje veřejnost s cíli a akcemi školního parlamentu, obhajuje a prosazuje usnesení parlamentu.

 

§ 10. Místopředsedové

a) V nepřítomnosti předsedy školního parlamentu přebírají jeho práva a povinnosti v pořadí první místopředseda, druhý místopředseda.

 

§ 11. Zapisovatel

a) Zapisuje návrhy ve schválené podobě a provádí zápis ze schůze.

b) Jeho mandát trvá 1 rok.

 

§ 12. Tiskový mluvčí

a) Informuje veřejnost o činnosti školního parlamentu.

b) Zastupuje školní parlament ve styku s médii.

 

§ 13. Volby a mandát

a) Mandát poslance trvá 1 školní rok.

b) Mandát předsednictva trvá 1 školní rok.

c) Volbu poslanců provádí každá třída v měsíci září každého roku.

d)  Volba předsednictva se koná na první schůzi po letních prázdninách.

e) Volba předsedy i místopředsedů probíhá jednokolově.

f) Každý poslanec má jeden hlas.

 

§ 14. Pracovní skupiny

a) Pracovní skupiny pracují na daných projektech, problémech nebo akcích.

b) O své činnosti informují předsednictvo, koordinátora a ostatní poslance.

  

Hlava III.  

Chování poslance a sankce

§ 15. Pravidla chování poslance na schůzích

a) Chová se a mluví slušně.

b) Plní své povinnosti ve školním parlamentu.

c) Neskáče druhým do řeči.

d) Je dochvilný.

e) Vypíná si při schůzích vyzvánění svého mobilního telefonu.

f) Pravidelně dochází do školního parlamentu.

g)V případě, že se nemůže dostavit, je povinen se omluvit předsedovi nebo koordinátorovi.

 

§ 16. Sankce

a) Při porušení § 15 udělí předseda školního parlamentu poslanci napomenutí či dá hlasovat o sankci, dle závažnosti či opakovanosti prohřešku.

b) Sankcí je vyloučení z jednání nebo úplné vyloučení ze školního parlamentu.

c) K vyloučení z jednání je třeba více než 1/2 hlasů.

d) K vyloučení ze školního parlamentu je třeba více než 2/3 hlasů.

e) Pokud se poslanec 3x bez omluvení nedostaví na zasedání, může být ze školního parlamentu vyloučen a nahrazen jiným poslancem. O vyloučení rozhodne předseda po konzultaci s předsednictvem a koordinátorem. 

 

Hlava IV. 

 

Závěrečná ustanovení

§ 17. Školní parlament každý rok ustaví komisi, která vytvoří dokument, jenž zhodnotí případné úspěchy a neúspěchy školního parlamentu za uplynulé funkční období.

§ 18. Tyto stanovy mohou být změněni pouze po souhlasu 2/3 přítomných poslanců školního parlamentu. Návrh na změnu stanov může podat kterýkoli poslanec.

§ 19. Součástí těchto stanov je i Jednací řád školního parlamentu.

§ 20. Tyto stanovy v daném znění platí od 10. října 2007.

 

 

Jednací řád školního parlamentu 

 

Čl. 1. Úvodní ustanovení

1)      Jednací řád školního parlamentu upravuje přípravu, svolání, průběh jednání, usnášení a kontrolu jeho usnesení.

 

Čl. 2. Pravomoci školního parlamentu

1) Školní parlament formou návrhů, doporučení, připomínek a podnětů rozhoduje o všech otázkách týkajících se zájmu a práv dětí.

2) Ve své činnosti spolupracuje s vedením školy, zastupitelstvem obce, zastupitelstvy okolního obcí, organizacemi v okolních obcích apod.

 

Čl. 3. Svolávání jednání

1) Školní parlament se schází jednou za měsíc či dle potřeby. Zasedání svolává předseda školního parlamentu, přičemž seznámí pozvané s programem jednání.

2) Předseda školního parlamentu je povinen svolat schůzi  do 10 dnů, požádá-li o to alespoň 1/3 poslanců.

 

Čl. 4. Příprava jednání

1) Přípravu jednání školního parlamentu organizuje předseda školního parlamentu spolu s koordinátorem podle programu stanoveného předsednictvem školního parlamentu, které stanoví zejména: dobu a místo jednání, návrh programu jednání.

2) Návrh programu zpravidla obsahuje bod programu: 

     Různé – diskuse mimo ostatní body programu.

3) O místě, době i obsahu jednání školního parlamentu informuje předseda zpravidla prostřednictvím internetových stránek školy.

 

Čl. 5. Účast poslanců na jednání

1) Poslanci jsou povinni se zúčastnit každého jednání, jinak jsou povinni se omluvit předsedovi nebo koordinátorovi s uvedením důvodu. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá předseda nebo koordinátor školního parlamentu.

2) Účast na jednání stvrzují poslanci školního parlamentu podpisem do Listiny přítomných poslanců.

 

Čl. 6. Program jednání

1) Program jednání navrhuje předsednictvo školního parlamentu ve spolupráci se svým koordinátorem. Poslanci mohou navrhnout v předloženém programu změny.

2) Předseda přednese návrh programu při zahájení jednání. Program a jeho změny schvaluje školní parlament hlasováním.

 

Čl. 7. Průběh jednání

1) Jednání školního parlamentu je možné zahájit, pokud je přítomna nadpoloviční většina jeho poslanců. Nesejde-li se nadpoloviční většina poslanců, svolá předseda náhradní jednání. .

2) Zasedání školního parlamentu řídí předseda. Účastníci zasedání jsou povinni respektovat předsedu.

3) Předseda řídí hlasování, zjišťuje a vyhlašuje jeho výsledek, ukončuje a přerušuje zasedání a dbá na to, aby mělo pracovní charakter a věcný průběh.

4) V zahajovací části doloží předseda školního parlamentu podle listiny přítomných usnášení schopnost (viz čl. 7, odst. 1). Poté nechá schválit program jednání.

5) Průběh jednání:

a) Návrh obsahu jednotlivých hlavních bodů programu.

b) Po přednesení návrhu k jednotlivému bodu programu je otevřená diskuse. V rozpravě je možno diskutovat pouze k projednávanému tématu. Nemluví-li řečník k věci, může mu předseda odejmout slovo.

c) Do rozpravy se mohou přihlásit poslanci školního parlamentu zvednutím ruky. V rozpravě vystupují za svou osobu nebo za děti školy.

d) Do rozpravy se mohou přihlásit i hosté jednání. Předseda školního parlamentu jim udělí slovo. Názor nebo návrh hostů lze zařadit do změn návrhu usnesení, pokud v rozpravě k němu zaznělo alespoň jedno stanovisko od poslance školního parlamentu.

e) Nikdo, komu předseda školního parlamentu neudělil slovo, se nemůže slova ujmout.

f) Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv poslanec. O tomto návrhu se hlasuje bez rozpravy.

g) Přestávku zpravidla vyhlašuje předseda školního parlamentu.

6) Předseda na jednání informuje o činnosti školního parlamentu od minulého zasedání.

7) V rámci bodu programu „různé“ lze diskutovat k tématům, která nebyla obsažena v jiných bodech programu jednání.

 

Čl. 8. Příprava usnesení

1) Předseda školního parlamentu po skončení diskuse vyhlásí pauzu a předsednictvo doplňuje a dopracovává návrh usnesení podle výsledků projednávání jednotlivých bodů programu.

2) Po dopracování a doplnění návrhu usnesení předkládá předsednictvo školního parlamentu návrh úplného znění usnesení.

3) Usnesení musí být schváleno hlasováním před ukončením jednání (zpravidla jako poslední bod jednání).

4) Usnesení zpravidla obsahuje:

a) Uložení úkolů pro poslance školního parlamentu.

b) Odpovědnost a termín splnění.

c) Doporučení, návrhy, náměty nebo připomínky pro spolupracující subjekty – vedení školy, orgány, organizace, apod.

 

Čl. 9. Hlasování

1) Každý poslanec školního parlamentu má jeden hlas a všechny hlasy jsou si rovny.

2) Ke schválení návrhu je třeba více než 1/2 hlasů přítomných poslanců.

 

Čl. 10. Organizační záležitosti

1) Všechny dokumenty školního parlamentu ověřuje svým podpisem předseda. K potřebám vnější komunikace dokumenty ověřuje navíc koordinátor parlamentu.

2) Zápis z jednání provádí zapisovatel. Svým podpisem jej ověřuje předseda. Přílohou je listina přítomných poslanců. Do zápisu je možné nahlédnout po předchozí domluvě s předsedou nebo koordinátorem a je také vkládán na webové stránky školy.

3) Dokumenty se ukládají u koordinátora a předsedy školního parlamentu.

                 

Poslední aktualizace stránky:  11. února 2025 09:58:17

Stránky Základní školy a Mateřské školy Strupčice v roce 2006 vytvořila a vším novým stále zásobuje Ing. Jiřina Ovčarová. Připomínky, podněty a případné materiály, o kterých si myslíte, že by se na stránky hodily, posílejte na emailovou adresu: ovcarova@strupcice.cz